Print dit verslag
    Stuur door naar vriend(in)
Info verslag
Auteur: Bordewijk, Ferdinand
Verslagtype: Uittreksels
Literatuurtype: Literatuur
Maker: Bekend
Taal: Nederlands
Vak: Nederlands
Commentaar: -
Cijfer: niet bekend
Beoordeling scholier:  (1 stem)
Beoordeling docent: - (geen beoordeling beschikbaar)
Aantal keer bekeken: 1462
Relevante documenten
Beoordeel dit verslag
slecht
matig
voldoende
goed
uitmuntend
Nederlands

Bordewijk, Ferdinand
Bint : roman van een zender

LET OP: Dit verslag is uitsluitend bedoeld als hulpmiddel bij het maken van je eigen verslag en niet om zomaar in te leveren bij je docent(e).

Titel / uitleg en verklaring

De titel van het boek is Bint. Dit is de naam van een dictatoriale schooldirecteur, die een ijzeren, bijna sadistische discipline voorschrijft. En niet alleen aan de leerlingen, maar ook aan de leraren. De titel is kort maar krachtig en het maakt direct goed duidelijk waar het verhaal om draait.

Soort verhaal

Psychologische schoolroman

Gebeurtenissen/problemen

Het probleem van de hoofdpersoon, Bint, is dat hij de leerlingen en leraren niet echt respecteert en dat hij te streng en onmenselijk is. Zelf vindt hij niet dat hij een probleem heeft, maar zijn omgeving vindt van wel. Hij luistert niet naar de gevoelens van de leerlingen. Als een van de leerlingen zegt dat hij zelfmoord wil plegen, als z'n cijfers te slecht zijn, negeert Bint die leerling gewoon.

Hoofdlijn van het verhaal in 6 stappen

  1. Bint krijgt het idee een veel strenger beleid te gaan voeren op de school.
  2. Hij verandert in een zeer streng persoon, die van tucht en netheid houdt.
  3. Hij is bijna onmenselijk tegenover de leerlingen en leraren.
  4. Bint negeert de zelfmoorddreigingen van een leerling en die leerling pleegt wel zelfmoord terwijl Bint dat niet verwacht had.
  5. De Bree begint steeds meer op Bint te lijken (dit is natuurlijk geen verbetering)
  6. Bint treedt af.
Het verhaal begint met informatie over de leerlingen, leraren en over Bint. Er wordt verteld hoe ze eruit zien en soms hoe lang ze al op de school lesgeven. Er worden kleine hoofdstukken besteed aan Bint en aan De Bree.
De Bree is een nieuwe leraar die ook een belangrijke rol speelt in het verhaal.

Het verhaal eindigt doordat Bint aan het einde van het schooljaar stopt met zijn werk, waarschijnlijk omdat de dood van Van Beek hem hard getroffen heeft.

Personen

Dit zijn de personen die in het boek voorkomen: Bint, De Bree, Keska, De leerlingen van De Hel, De Bloemenklas, De Grauwe Klas, en De Bruine Klas.

De hoofdpersonen zijn Bint en De Bree, het verhaal gaat het meest over deze twee personen.

De andere personen die in het verhaal voorkomen zijn: De conciŽrge , Ridderikhof, To Delorm, Talp, Donkers, Nox.

Leerlingen uit De Hel:

Van der Karbargenbok, Whimpysinger, Klotterbooke, Kiekertak, De Moraatz, Neutebeum, Nittikson, Surdie Finnis, Te Wigchel, Taas Daamde, Peert, Punselie, Bolmikolke, Schattenkeinder, Ten Hompel en Heiligenleven.

Leerlingen uit de Bloemenklas:

De twee meisjes Kret, Jerome Fleau,
  • Er zijn nog wel meer leerlingen maar daar worden geen namen van genoemd. Behalve Van Beek, de jongen die zelfmoord pleegt.

Beschrijving hoofdpersonen

Bint:

Een schooldirecteur die een zeer streng, bijna onmenselijk schoolbeleid voert. Hij wil met zijn nieuwe systeem sterke persoonlijkheden vormen. Hij ziet de school als een soort opvoedingsinstituut.
Over de leeftijd van Bint wordt weinig verteld, maar je kan er van uit gaan dat hij van middelbare leeftijd is. Hij heeft immers al een volwassen dochter. Bint heeft een vervelend karakter: hij is veel te streng, hij heeft heel veel invloed en is een leiderfiguur. Hij wil van de Hel zijn eliteklas maken, met behulp van de Bree. Alles moet gebeuren zoals hij het wil en iedereen moet gehoorzamen.

De Bree:

Hij is een nieuwe leraar op de school en geeft Nederlands. Vijf jaar voor zijn komst is er een nieuw schoolsysteem ingevoerd, waarin hij maar al te graag mee gaat. Hij houdt net als Bint van strengheid, orde, tucht en netheid. Langzaam wordt hij net als Bint en hij volgt hem uiteindelijk ook op. Hij rookt pijp en is wat jonger dan Bint. Hij wil van de Hel een gehoorzame klas maken en de eerste week laat hij al een heel stel leerlingen nablijven. Hij vindt de leraar Keska maar een vreemd figuur, maar met alle andere leraren kan hij redelijk goed opschieten. Hij heeft ongeveer hetzelfde karakter als Bint, alleen in het begin is De Bree nog wel menselijk. Op een bepaald moment lijkt hij in zijn gedrag behoorlijk op Bint.

Tijd

Het verhaal speelt zich af tussen 1930 en 1940. Dit waren de jaren van het opkomende fascisme. Er werd toen op alle scholen nog veel strenger lesgegeven dan nu. Je kunt dit merken aan de stijl waarin het boek geschreven is.

De tijd tussen begin en eind

De tijd van begin tot het einde is een schooljaar, want het begint als De Bree als nieuwe leraar komt en het eindigt als Bint stopt met zijn werk. Het verhaal is chronologisch en bevat tijdsprongen. Er zijn heel weinig flash-backs.

Vertelwijze

Er is een personale vertelwijze, want je ziet het verhaal door de ogen van een personage, maar het verhaal staat in de hij/zij vorm.

Ruimte

Het verhaal speelt zich grotendeels af in de school en in de klaslokalen van de verschillende klassen (de Hel, de Bloemenklas, enz.). Ook is er een korte periode dat het verhaal zich afspeelt in BelgiŽ, Zeeuws - Vlaanderen en Noord - Frankrijk tijdens een fietstocht.

Thema

Het onderwerp van het verhaal is de strenge tucht van Bint op zijn school, die alleen maar problemen veroorzaakt.

Motieven

  • Het feit dat de leraren en leerlingen ondergeschikt zijn aan Bint komt steeds terug.
  • Het feit dat De Bree op Bint lijkt vind je ook steeds weer terug.
  • Er wordt telkens weer duidelijk gemaakt dat de leerlingen van de Hel vervelend zijn en dat ze niet willen luisteren.

Bedoeling

F. Bordewijk wilde met dit boek waarschijnlijk duidelijk maken dat je met strengheid en tucht in de maatschappij niet veel verder komt. Het veroorzaakt alleen maar meer problemen.

Mening

Het boek zelf vind ik niet zo erg makkelijk om te lezen, want het taalgebruik is vaak erg ouderwets. Hierdoor duurt het even voordat je een zin echt goed begrijpt. Het verhaal is ook niet zo bijzonder; ik lees liever boeken met iets meer avontuur. In dit boek komen bepaalde dingen telkens weer terug en er gebeuren niet zo veel spannende dingen.

Informatie

Ferdinand Bordewijk

Ferdinand Johan Wilhelm Christiaan Karel Emiel Bordewijk is geboren op 10 oktober 1884 te Amsterdam. Tot z'n tiende jaar woonde hij in een monumentaal huis aan de Singel en in 1894 verhuisde hij naar Den Haag.
Bordewijk studeerde na het behalen van zijn gymnasiumdiploma rechten in Leiden. In 1912 promoveerde hij en een jaar later werd hij beŽdigd als advocaat.
In 1914 trouwde hij met de componiste Johanna Roepman; ze kregen 2 kinderen: Robert en Nina.
In 1919 vestigde Bordewijk zich als zelfstandig advocaat in Schiedam. Hij bleefl daar tot zijn dood werken.

De boeken die Bordewijk schreef zijn:

  1. Paddestoelen:
    Dit is een gedichtenbundeltje die hij onder het pseudoniem Ton Ven uitbracht. Het verscheen in 1916.
  2. Fantastische vertelling:
    Een verhalenbundel met veel verschillende verhalen (1919).
  3. Blokken:
    Een verhaal over een toekomstdictatuur (1931).
  4. Knorrende beesten:
    Een boek waarin de moderne technologie van de mens een robotachtig wezen dreigt te maken (1933).
  5. Bint:
    Een boek over een schooldirecteur die de school op een autoritaire wijze leidt (1934).
  6. Rood Paleis:
    Een roman over de ondergang van een Amsterdams bordeel (1936).
  7. Karakter:
    Het bekendste boek van Bordewijk, dat ook verfilmd is. Het gaat over een onwettig kind van een arme ongehuwde moeder die per se advocaat wil worden. Hij moet alles op alles zetten om dat te bereiken (1938).
  8. Apollyon:
    Een omvangrijke liefdesroman.
  9. Eiken van Dodona:
    Een boek waarin de familieverhoudingen van de familie Staalhof worden beschreven.
  10. Van 1946 tot 1955 schrijft Bordewijk letterkundige kronieken voor het Utrechtsch Nieuwsblad.
  11. Bij gaslicht: Een verhalenbundel uit 1947
  12. Het eiberschild: Verhalenbundel uit 1949
  13. Vertellingen van generzijdse: Verhalenbundel uit 1950
  14. Noorderlicht: Een roman over de neergang van een Leidse groothandel in ijzerwaren en de degeneratie van de eigenaren, de familie Valcoog.
  15. StudiŽn in volksstructuur: Verhalenbundel waar Bordewijk in 1953 de P.C. Hooftprijs kreeg.
  16. De doopvont: Een roman over het verval van een adellijke familie. Ook voor dit boek kreeg hij de P.C. Hooftprijs.
  17. Bloesemtak: Een roman over roddel en jaloezie waardoor een gelukkig huwelijk dreigt kapot te gaan uit 1955.
  18. Tijding van ver: Een verhaal over een rechter die zijn dood voelt naderen. Uitgebracht in 1961.
  19. De Golbertons: Een boek over de intrigerende verhoudingen tussen een vader, zoon en kleinzoon. Dit laatste boek verschijnt enkele dagen voor Bordewijks dood. Op 28 april 1965 is Bordewijk overleden in de leeftijd van 80 jaar.
Terug Stuur je eigen verslag op Opnieuw zoeken