ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Bekijk je privé berichtenBekijk je privé berichten   InloggenInloggen 

Resultatenrekening

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Examen.nl Forum Index -> Economie en M&O
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Examen2011

BerichtGeplaatst: Donderdag 05 Mei 2011, 17:17    Onderwerp: Resultatenrekening Reageer met quote

Ik heb even een vraag over M&O.

Ik snap niet meer hoe het nu precies zit, met het boeken van bedragen.

Waarom komen aflossingen niet op de resultatenrekening? En komen ze dan weer wel op de staat van baten en lasten en op de balans of niet?

En waar horen de afschrijvingen precies thuis? Ik kom er echt even niet meer uit..
Alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Examen2011

BerichtGeplaatst: Donderdag 05 Mei 2011, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

En ik snap eigenlijk ook het verschil tussen balans, staat van baten en lasten en de resultatenrekening niet helemaal. Het staat wel in mn boek, maar ik word er eigenlijk niet veel wijzer van.
Naar boven
Mebo

BerichtGeplaatst: Vrijdag 06 Mei 2011, 17:58    Onderwerp: Re: Resultatenrekening Reageer met quote

Examen2011 schreef:
Ik heb even een vraag over M&O.

Ik snap niet meer hoe het nu precies zit, met het boeken van bedragen.

Waarom komen aflossingen niet op de resultatenrekening? En komen ze dan weer wel op de staat van baten en lasten en op de balans of niet?

En waar horen de afschrijvingen precies thuis? Ik kom er echt even niet meer uit..
Alvast bedankt

Een resultatenrekening (voor commerciele organisaties) en een staat van baten en lasten (voor niet-comm. org) geven beide aan waardoor je eigenlijk rijker of armer wordt. In M&O termen: waardoor je eigen vermogen verandert.
Van een aflossing word je niet armer: je schuld wordt immers kleiner, maar ook je bankrekening, en niet, en daar gaat het hier om, je eigen vermogen.
Afschrijvingen geven aan met welk bedrag een productiemiddel minder waard wordt: dat hoort dus thuis op de resultatenrekening (of de staat van baten en lasten.)
Succes.
M.
Naar boven
Mebo

BerichtGeplaatst: Vrijdag 06 Mei 2011, 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Examen2011 schreef:
En ik snap eigenlijk ook het verschil tussen balans, staat van baten en lasten en de resultatenrekening niet helemaal. Het staat wel in mn boek, maar ik word er eigenlijk niet veel wijzer van.

Een balans geeft je vermogenspoitsie weer op een bepald moment: wat HEB je, dwz: wat zijn je bezittingen en hoe kom je aan die bezittingen: door anderen (= vreemd vermogen) of van jezelf (= eigen vermogen).

De resultatenrekening (of de staat van baten en lasten) geeft aan waardoor je eigen vermogen is veranderd in een bepaald periode.

Duidelijk: dacht het wel.
Moeilijk: mooi niet.
M.
Naar boven
Mebo

BerichtGeplaatst: Zaterdag 07 Mei 2011, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mebo schreef:
Examen2011 schreef:

Een balans geeft je vermogenspoitsie weer op een bepald moment: wat HEB je, dwz: wat zijn je bezittingen en hoe kom je aan die bezittingen: door anderen (= vreemd vermogen) of van jezelf (= eigen vermogen).

De resultatenrekening (of de staat van baten en lasten) geeft aan waardoor je eigen vermogen is veranderd in een bepaald periode.

Duidelijk: dacht het wel.
Moeilijk: mooi niet.
M.

Nou-nou-nou, wat een taalmisbaksels. Sorry voor de snelheid en de onnauwkeurigheid. Het moet natuurlijk zijn: vermogenspositie, en wel op een bepaald en niet bepald moment.
Naar boven
Examen2011

BerichtGeplaatst: Vrijdag 13 Mei 2011, 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Heel erg bedankt!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Examen.nl Forum Index -> Economie en M&O Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: