ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Bekijk je privé berichtenBekijk je privé berichten   InloggenInloggen 

staande golf

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Examen.nl Forum Index -> Natuurkunde
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiSs.1991

BerichtGeplaatst: Woensdag 27 Mei 2009, 15:17    Onderwerp: staande golf Reageer met quote

kan iemand me helpen deze som optelossen ik snap er nix van

de vraag is:
op een klankkast staat een stemvorm met een frequentie van 330 hz. de klankkast heeft een lengte L van 24.0 cm. als de stemvork wordt aangeslagen, brengt de luchtkolom in de klankkast zijn grondtoon voort. er ligt dan een buik van 2 cm buiten de klankkast.
er kan ook een resonantie optreden als deze stemvork op een klankkast wordt gezet met een andere lenge L', die groter is dan L (24.0cm). ook dan ligt er een buik van 2 cm buiten de klankkast..
vraag: bereken de kleinste waarde van L' waarbij ook resonantie optreedt..

ik snap dat je de formule l=(2n-1)1/4 labda moet gebruiken..
en dat 1/4 labda = 24+2
maar hoe moet ik nu verder? weet iemand het? oh en ik doe havo ..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
J.K.09

BerichtGeplaatst: Woensdag 27 Mei 2009, 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Labda is gelijk aan V/F (geluidssnelheid/frequentie) => 343 (opzoeken Binas) / 330 HZ = 1.039m/4 = 0.26 m (is 26 cm)

De afstand tussen een knoop en een buiklijn is 1/4 labda . Als ik de vraag goed begrepen heb, dan bedoelen ze volgens mij wanneer er weer een 1/4 labda heeft plaatsvonden denk ik

Dus dan is het 2 x 1/4 labda = 2/4 labda is 1/2 labda is 1.039/2 = 0.52 m = 52 cm en dan 26cm + 52 cm = 78 cm ( of 0.78m)
Naar boven
J.K.09

BerichtGeplaatst: Woensdag 27 Mei 2009, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

o en dan 78-2 en dan is het antwoord 76 cm
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Examen.nl Forum Index -> Natuurkunde Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: