ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Bekijk je privé berichtenBekijk je privé berichten   InloggenInloggen 

Procyclisch/anticyclisch begrotingsbeleid

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Collegenet Forum Index -> Economie en M&O
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ilsee101

BerichtGeplaatst: Maandag 28 Mei 2012, 15:45    Onderwerp: Procyclisch/anticyclisch begrotingsbeleid Reageer met quote

Ik heb een vraag:

De economische politiek in de Nederlandse overheid stond midden jaren negentig in het teken van het terugdringen van het financieringstekort.
Als door een tegenvallende productiegroei het financieringstekort in de loop van een jaar dreigde op te lopen, leidde dat bijna steeds tot een extra bezuinigingsronde.
Werkt een degelijk begrotingsbeleid procyclisch of anticyclisch?

Dat was dus een vraag, en ik snap dus niet wat pro- en anticyclisch betekend.. Sad

Kan iemand me dit uitleggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BeagleLover

BerichtGeplaatst: Maandag 28 Mei 2012, 18:55    Onderwerp: Re: Procyclisch/anticyclisch begrotingsbeleid Reageer met quote

ilsee101 schreef:
Ik heb een vraag:

De economische politiek in de Nederlandse overheid stond midden jaren negentig in het teken van het terugdringen van het financieringstekort.
Als door een tegenvallende productiegroei het financieringstekort in de loop van een jaar dreigde op te lopen, leidde dat bijna steeds tot een extra bezuinigingsronde.
Werkt een degelijk begrotingsbeleid procyclisch of anticyclisch?

Dat was dus een vraag, en ik snap dus niet wat pro- en anticyclisch betekend.. Sad

Kan iemand me dit uitleggen?

Procyclisch beleid is het beleid wat we in de hedendaagse politiek heel veel zien, bezuinigen als het slecht gaat en uitgeven als het goed gaat. Je volgt alsware de conjunctuur periode. Hoogconjunctuur wordt gevolgd door hogere overheidsbestedingen en lagere belastingen (leidt tot bestedingsinflatie). Laagconjunctuur wordt gevolgd door hogere belastingen en lagere overheidsbestedingen. Alsware versterk je zo de huidige conjunctuur. Immers, bezuinigen als het slecht gaat, versterkt laagconjunctuur. Besteden als het goed gaat, versterkt hoogconjunctuur. Je krijgt dus grote pieken/dalen in je economie.

Anticyclisch beleid is het tegenovergestelde. Je gaat besteden als het slecht gaat, hogere overheidsbestedingen en lagere belastingen. En bezuinigen als het goed gaat (lagere overheidsbestedingen en hogere belastingen). Hierdoor haal je dus de pieken en dalen uit je economie.

Anticyclisch beleid verzwakt dus een huidige conjunctuursgolf. Het wordt ook wel Keynesiaans beleid genoemd.

Veel succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Collegenet Forum Index -> Economie en M&O Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: