| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
esmee1993
|
Geplaatst: Donderdag 13 Mei 2010, 19:23 Onderwerp: Vragen aardrijkskunde examen 2010 |
|
|
Hallo allemaal.
Ik heb nog 2 vragen die ik heb over aardrijkskunde.
De eerste is: wat heeft het afnemen van het waterbergend vermogen in de uiterwaarden te maken met bodemdaling? In mijn boek staan een aantal oorzaken van bodemdaling zoals kanteleffect, aardgaswinning en veenoxidatie. Ik snap dus niet wat het afnemen van het waterbergend vermogen hiermee te maken heeft.
De tweede is: ik heb geleerd dat er bij een hoogdrukgebied opklaringen zijn en bij een laag drukgebied juist neerslag. Nu is het zo dat er bij de evenaar een laagdrukgebied is (ITC of zoiets?). Bij de evenaar is het juist mooi weer! Waarom is er dan toch een laag drukgebied?
Bedankt voor het reageren! |
|
| Naar boven |
|
 |
Jalal71
|
Geplaatst: Zaterdag 15 Mei 2010, 23:11 Onderwerp: |
|
|
Ik heb antwoord op vraag 2:
Gebieden rond de evenaar staan bekent om plotselinge neerslag en als het er dan regent, regent het er veel.
Mooi weer met veel neerslag dus.
denk aan tropisch regenwoud.  |
|
| Naar boven |
|
 |
Miilouvanmulken
|
Geplaatst: Zondag 16 Mei 2010, 13:01 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, het is er wel warm maar wel met veel neerslag.
Je hebt hier vooral te maken met stijgingsregens. Het is er namelijk zo warm dat de zon het oppervlak en de lucht erboven zo snel opwarmt zodat deze lucht heel snel stijgt en op een gegeven moment komt deze lucht zo hoog dat het begint af te koelen. En dat heeft buien tot resultaat want de opgestegen lucht is zeer vochtig omdat de regen die er valt heel snel weer verampt en in de lucht terecht komt. |
|
| Naar boven |
|
 |
|