| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dana

|
Geplaatst: Donderdag 13 Februari 2003, 17:10 Onderwerp: Kaas - Willem Elsschot |
|
|
Ik ben nog steeds bezig met mijn boekverslagen over boeken uit de periode 1880-1940 en ik heb het boek Kaas van Willem Elsschot geleend van mijn vriendin, nu is mijn vraag: is dat boek ook werkelijk voor 1940 geschreven want voorin het boek staat 1969 maar er zit wel een recensie bij van 1933. Kan het zijn dat het boek eerst gedeeltelijk is verschenen in 1933 en zo ja mag je het dan wel lezen als boek uit deze periode???
Ik heb trouwens ook de boeken 'van de koele meren des doods' en 'bint' geleend uit de bieb dus anders kies ik die misschien allebei wel (ik moet twee boeken lezen uit die periode)
Groetjes Dana |
|
| Naar boven |
|
 |
Neerlandicus
|
Geplaatst: Donderdag 13 Februari 2003, 22:40 Onderwerp: |
|
|
Dag Dana,
Elsschot schreef na zijn eerste boeken een hele tijd niets. Dat kwam doordat kort na 1920 zijn boeken helemaal niet werden gelezen. In Nederland verwachtte men van Vlaamse schrijvers een leuk Vlaams dialect, (zoals bij Stijn Streuvels, Felix Timmermans en Ernest Claes). En dat heb je bij Elsschot helemaal niet, aan niets merk je iets van Vlaams dialect in zijn romans.
De Nederlandse schrijver Jan Greshoff wist Elsschot zover te krijgen dat hij weer ging schrijven en in 1933 verscheen Kaas. Een mooi boek, ook heel cynisch.
De laatste tijd denkt men dat je voor 'kaashandel' moet lezen 'het schrijven van boeken'. Dus dat werk ( dat steeds mislukte in Kaas) bedoelt hij. En krijgt dit boek een heel speciale betekenis. Maar ik loop er wat te ver op vooruit want misschien lees je dit boek niet voor je lijst.
Als je het leest (en dat raad ik je zeer aan) raadpleeg dan ook even de leeshulp over dat boek.
Succes, met vriendelijke groet, CPvKempen, neerlandicus |
|
| Naar boven |
|
 |
Dana

|
Geplaatst: Vrijdag 14 Februari 2003, 16:01 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het toch niet helemaal met u eens want ik vind dat in het boek toch wel een aantal Vlaamse woorden voorkomen of Vlaamse uitdrukkingen. Hier in Zeeland hoor je ook vaak dat soort opmerkingen en ik kijk vaak naar de Belgische tv en daar hoor je het ook. Ik wist niet dat de schrijver een Vlaming was maar toen ik het boek las vermoedde ik van wel en u heeft het hier net bevestigd. Ik moet wel zeggen dat het niet overduidelijk is, je moet het wel kunnen herkennen en je leest er gemakkelijk overheen.
Nog bedankt voor uw antwoord,
Groetjes Dana |
|
| Naar boven |
|
 |
Neerlandicus
|
Geplaatst: Vrijdag 14 Februari 2003, 20:18 Onderwerp: Over Elsscjot |
|
|
Dag Diana,
Je hebt al heel aandachtig de tekst van Elsschot doorgelezen merk ik, ik zou dit boek maar kiezen.
Met mijn opmerking bedoelde ik dat er een wereld van verschil bestaat tussen streekromans (grotendeels in dialect geschreven en met aandacht voor lokale gebruiken) čn de romans van Elsschot, die daardoor indertijd zwaar ondergewaardeerd werden.
Als je dit boek op je lijst plaatst, moet je wel iets over de schrijver (leven, naam achter pseudoniem, thematiek) weten. misschien ook iets over de Nieuwe Zakelijklheid, waar hij aan verwant is, het tijdschrift Forum, invloeden van en op Ter Braak, Du Perron, Greshoff. Iets daarvan is wel op deze site te vinden: Biografie v. Elsschot en ook: Literatuurgeschiedenis.
Succes!
Met vriendelijke groet, CPvKempen, neerlandicus |
|
| Naar boven |
|
 |
Dana

|
Geplaatst: Zaterdag 15 Februari 2003, 19:14 Onderwerp: |
|
|
Mijn boekverslag heb ik gister avond geschreven en nu is het af. Ik zal het binnenkort wel op deze site zetten, als ik er zelf tevreden genoeg over ben.
Bedankt voor al uw hulp,
Groetjes Dana |
|
| Naar boven |
|
 |
|