ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Bekijk je privé berichtenBekijk je privé berichten   InloggenInloggen 

Binas

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Collegenet Forum Index -> Natuurkunde
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
angelmelody

BerichtGeplaatst: Vrijdag 25 Maart 2005, 10:50    Onderwerp: Binas Reageer met quote

nog een vraag van mij.
Ik ben begonnen om alle vraagstukjes die ik moet oplossen mbv van de binas te doen (de formules bij tabel 35) simpelweg omdat je die bij je examen mag gebruiken.
MAAR nu staan sommige formules er niet zo in als ik die zelf heb moeten leren. Er staan vaak tekens (griekse tekens zoals phi) die ik niet snap.

Wat betekenen deze tekens??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Docent_NAWI

BerichtGeplaatst: Vrijdag 25 Maart 2005, 11:05    Onderwerp: welke formules? Reageer met quote

Hoi Angelmelody,

Er staan nogal wat formules in die tabel! Over welke heb je het precies? Dat legt wat makkelijker uit Wink

phi wordt in elk geval gebruikt voor de volgende dingen:
- bij trillingen en golven, daar betekent het gewoon 3,14...
- bij elektriciteit en magnetisme, ook daar gewoon 3,14...
- bij atoomfysica, ook daar 3,14...
- bij biofysica, ook daar 3,14...

Maar het kan zijn dat er soms iets andere symbolen gebruikt worden. In de natuurkunde gebruiken ze nogal eens dezelfde letter voor verschillende dingen... E is bijvoorbeeld zowel energie als veldsterkte. En dan wordt er, om het makkelijk te maken, ook vaak een Q gebruikt, als die energie warmte voorstelt, enzovoorts. Ik kan me dus voorstellen dat het soms verwarrend is.

Graag dus even de specifieke tabel noemen (bijvoorbeeld 35 tabel 10 biofysica) en dan de formule, zodat we het over hetzelfde hebben!

Groetjes,
Danielle
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
angelmelody

BerichtGeplaatst: Vrijdag 25 Maart 2005, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Tabel 35 Mechanica

gemiddelde snelheid (Vgem) zoals ik de formule heb geleerd:

V0 (beginsnelheid) +Vt (eindsnelheid)
--------------------------------------------
2

in binas staat: Vgem= delta S
--------
delta t
Naar boven
Docent_NAWI

BerichtGeplaatst: Vrijdag 25 Maart 2005, 13:51    Onderwerp: gemiddelde snelheid Reageer met quote

De formule die jij gebruikt voor gemiddelde snelheid is 'gevaarlijk'. Hij werkt alleen bij eenparig versnelde bewegingen (oftewel: bewegingen waarbij de snelheid heel constant toeneemt).

De 'beste' formule voor de gemiddelde snelheid is:
v gem = s/t
s = de totale afgelegde afstand
t = de totale tijd die over die afstand gedaan is.

Een voorbeeldje:
Een automobilist rijdt 1/2 uur met 120 km/h en 6 minuten met 50 km/h. Bereken de gemiddelde snelheid.

De meest gemaakte fout is dat mensen dan uitrekenen: (120+50)/2... oftewel: jouw formule.

Het moet zo:
het eerste 1/2 uur rijdt de automobilist 120 km/h -->
t = 1/2 h, v = 120 km/h --> s = v*t = 120 * 1/2 = 60 km.
de volgende 5 minuten rijdt hij 50 km/h -->
t = 6/60 h, v = 50 km/h --> s = v*t = 50 * 6/60 = 5 km.

In totaal legt hij dus 60 + 5 is 65 km af in 1/2 h + 6/60 h = 0,6 h.

v gem = s / t = 65 / 0,6 = 108,3 km/h.

Want de tijd waarmee je met een bepaalde snelheid rijdt, is heel bepalend voor de gemiddelde snelheid. Nu komt het gemiddelde dichter bij 120 km/h dan bij 50 km/h, omdat je langer met 120 km/h gereden hebt.

De formule die BINAS gebruikt berekent de gemiddelde snelheid. Delta staat voor verschil. delta s is dus het verschil in plaats. Stel een auto bevindt zich op t = 10 s op s = 100 m en op t = 20 s op s = 300 m. Dan kun je de gemiddelde snelheid uitrekenen. Er is afgelegd 300-100 = 200 m (oftewel: delta s = 300-100 = 200 m). Daarover is gedaan 20-10 = 10 s (oftewel: delta t = 20 - 10 = 10 s).

De gemiddelde snelheid is dan v = 200/10 = 20 m/s.

Hoe kleiner de delta t, hoe beter de berekende snelheid de echte snelheid benaderd.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!

Groetjes,
Danielle
Docente natuurkunde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
angelmelody

BerichtGeplaatst: Vrijdag 25 Maart 2005, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

jazeker! bedankt voor de uitleg. Ik zal mezelf vanaf nu aanwennen om de formule te gebruiken van de Binas. Hiermee kan ik onnodige foutjes voorkomen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Collegenet Forum Index -> Natuurkunde Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: